Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...



Friday, February 11, 2011

Apam polkadot ..

 Assalamualaikum ....ramai yang tanya camne nak buat apam polkadot ..alahh apam yang aku amik order masa CNY hari tuh ...haa apam tuh lahh ...so hr ni aku merajinkan diri buat apam polkadot ni sbb ade org nak cth pun rupa apam polkadot ni untuk ditempah bulan 3 ni so aku buatlah 2-3 warna...jom layan resepi dulu k ...

Resepi apam polkadot

260gram tepung gandum yang diayak dengan 3 sudu kecil baking powder
200gram gula castor
1 sudu teh ovellete
3biji telur
esen vanilla
pewarna
150ml air susu tepung.,susu cair leh susu segar pun okey ..
filling tak kisahlah nak letak apa2 pun
inti kelapa ke blueberry ke starwberry ke..kacang merah ke coklat ke ..ish buleh belaka 

itu aje bahan2nya...

ini cara aku ..


telur,gula ngan ovelette pukul bio kembang gileeeeeeeeeer
sampai jd warna putih gituh
pastu masukkan tepung dan air susu selang seli sampaai hbs ....bio sebati sudah tkyh lama2 yg td jekk kna lama..pastuh ...
masukkan jem mcm ni



Kenapa aku letak jem dulu?sbb aku suka cara mcm ni ..hehehehh.Selesai letak jam aku letak adunan warna lain separuh macam ni



Gambo yang atas aku  letak lagi separuh adunan jadikannya 3/4 dr papercup tuh.kalau letak penuh sgt tak chumil jadi kuihnya ..kalau letak 3/4 sedang molek ekekekkekek.Setelah selesai kita bulehlah mengedot apam kita ni ..aku pakai nozel yang halus..yang blh tulis tulisan tuh ...ha nozel tuhlahh ..buat mcm ni ....




Mengikut apa yg aku kaji ...hihihi ish buat kuih kn ade kajian ye dak?ok mengikut apa yg aku kaji ..kalau kita wat dot2nya terlalu kecik..tk nmpk...so bila kita dot2kan beso skitt br jelas kalau dh kukus..buat dot2 mcm ni

 Haa jelaskan?suh ank amik gambo ni...dekat2 gituh ..hihihih..klu blh bentuk dot2nya sama beso ....Meh lyn lg gmbo ..


 Uittt dh  mcm bulan sabit plak dot2 aku tuh hhihihi ...


Dah siap mengedot...hihihi jom kita kukus selama 15minit.Api sederhana yer ..kalu beso dia kembang ..duk chumil....

Kukusan aku pun nk interframe jugak hhihii ...tgk aku ikat penutup ngan kain supaya air tk menitik kat kuih ..okay...
 Dah siapppp tadaaaaaaa....ni perasa emulco...hehehh


Yang ni perasa strawberry ofcozlah yang warna pinkkannn..sedap you gebu hehheh

 Sudah siap dipacking untuk wi sample kat orang nakbuat doorgift bulan 3 ni ehheheh
meh2 kita layan lagi gambo sampai jemu 


Ok ..selesai sudah kita mengedot hr ni ..pasni merotilah plak k ..roti dh perjalanan nak siap ..pasni nak wat roti lain plak hahahah ..gila dah aku hr ni ekekkek ..jom2 kita meroti .............

p/s 
Kalau ade sapa2 yg berkenan nak order blh ..sila tinggalkan comment aku akan bls balik ..warna leh mintak warna apa2 pun ...leh ikut tema ....:)

17 comments:

  1. sgt menarik..nak cubala kak lynn...tgk lama2 cam cendawan..cumillll...

    ReplyDelete
  2. wah menarik yer....tq sharing:)

    ReplyDelete
  3. suker... comel.. nak cubalh... tima kasih bg resepi

    ReplyDelete
  4. suka la....mcm2 kaler gitu.....nk cubalah.....tq for receipe......

    ReplyDelete
  5. mcm kenal je bekas merah tu? ahahahaha...sy nk try buatlah. sbb bila nk mkn panas2 nk kene blk tganu...hihi...

    ReplyDelete
  6. Nak tau, biasanya apam ni brapa lam tahan? nice dan cumil.

    ReplyDelete
  7. comel la akak ni, org sume cbuk wat cupcake, akak wat apam polkadot...sangatla comel..hehe..:)

    ReplyDelete
  8. saya dh lamer tringin nk wt ni,akhirnya tercapai jugak.thankz

    ReplyDelete
  9. mekasih dear :) cubalahhh

    ReplyDelete
  10. kak... saiz cup tuk apam ni ape yea? nk try wat ;a hujung minggu ni.. hehe... nk practice sebelum wat tuk majlis akikah anak nnt.. warna2 tu sume ada je jual kt kedai wat kek kan? -Nurhuda Jalil @ rakan FB -

    ReplyDelete
  11. minta izin share yea...menarik n comel

    ReplyDelete
  12. tq comelnya...nk cuba sgt ni

    ReplyDelete
  13. menarik sgt..minta resepi yerk ....tqvm

    ReplyDelete
  14. salam lyn,
    akk nk tnya, nape ya apam akk ada byk lubang2 udara?
    bila dh msk, x smooth rupanya... mcm bekas jerawat batu je...
    tlg bg petua cmana nak hapus kan lopak2 tu.
    tq lyn

    ReplyDelete
  15. salam kak widuri ...:) banyak jerawat yer ..napa tak letak ubat jerawat ?heheheh ..senang je kak ...setiap kali kita nak amik adunan msuk dalam piping bag pastikan adunan tuh dikacau sebati dan licin macam mula2 kita adun tuh je kak akak try insyaallah tak ade jerawat lagi :)

    ReplyDelete
  16. salam kak...comel giler tgk apam montot tu dgn kaler2 polkadot mcm baju baby hehehe..terima kasih sbb sudi berkongsi ilmu di blog akak ni & sy appreciate sgt sbb nnt sy nk try wat untuk santapan family, tp nak tanya akak something...bekas warna oren untuk letak cup tu mane nk dpt ya? tenkiu :)

    ReplyDelete