Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Wednesday, January 12, 2011

Resepi apam eno

Inilah ghupanyer apam eno..

Resepinya ringkas...sangat.Check it out!!

300g tepung beras(jgn nak memandai2 campur ngan tepung lain) tong sampah jawabnya.
10sudu besar gula biasa
1 sudu besar yis segera (mcm mauripan tuh) aiii promosi kat mauripan plakk
300ml air
3peket eno yg warna biru ye..yg lain nakmo sebab yg lain perasa limaulah halia lahh ni bukan kuih untuk buang angin hehehheehh.

itu je bahan2nya..dan kuih ini juga memerlukan tahap kesabaran :) aku suka pilih kuih yg kena sabar2 ni sbb aku ni kurang penyabar orangnya...tgh melatih diri!!

Cranya
Tepung dibancuh ngan air sampai sebati...masukkan yis dan gula..Adunan dibiarkan semalam..(buat mlm pg esok leh kukus)

kukukukukkkkkk(tlg bunyikan ayam)
Adunan dibahagikan 3 ...letaklah warna mende2 pung...agak2lah biar sama banyak.Pastuh setiap adunan diletakkan ENO...pukul sampai kembang setaman :) ...buat ke3 warna.Sementara tuh panaskan kukusan bersama acuan lompang..masukkan adunan 3/4 dr acuan..kukuslah dlm 15minit.

Nak tips?
Api kukusan hendaklah besar supaya apam naik mekar :)
Pastikan tudung kukusan dibungkus ngan kain napkin(yg bersih tolong ye) supaya air tak menitik pd kuih
Acuan hendaklah dipanaskan ebentar dalam kukusan bg mengelakkan adunan melekat .

Jadilah tuh resepi untuk hr ni .Nak tahu?..Ajad kena culik ngan jiran depan umah .suka suki jek amik anak aku heheh .tp .ilexlah aku jap lagipun ajad bukannya nangis...hahahah

No comments:

Post a Comment