Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Friday, January 14, 2011

Roti Bun Coklat

Ini hasil keja tangan aku yg ke2 untuk petang tadi.Bun Coklat.Gebu ke tak?Jap2 aku upload gambo lagi ..jap noooo



     Guane?Gebu ke dok? Adesss terspeaking ganu plok...Aku ni anak jati KL ..tp duduk terengganu nk dekat 9 thun . Sampai org ingat aku ni mmg pure terengganu .Boleh??ermm aku anggukan je..malas nak terang bnyk2..hahahhah.Roti ni mmg gebu...lembut dan sangat sedap...resepinya tak sama ngan roti2 yg aku buat sebelum ni.Resepi ni aku dapat dr majalah.Aku derhaka gak beselah ...tapi bab roti aku tak derhaka ...
aku derhaka bab intinya saja.Aku mls nk buat krim coklat sbb nak kena simpm dlm peti ais dululah nak kena wi keras dululah.Ade inti?? Memang ade intu br mabeles mkn...heheheh .Laaa nk tgk intinya plak??Buleh2...aku upload...tunggu sat!!

Haaa tuh intinya...sikit sangat kan??Bukan aku kedekut...letak skit...doh ni kecik je masa aku bulat2kan..so inti yang aku letak tuh sedang molek je ngan doh yang aku bulat2kan tuh...sekali dia naik..takut aku tengok daaa .Penuh loyang sampai atass..pehhhhhhh meleleh air liur. hehhhehheh

Nak resepi?
Macam biasa aku bkn jenis kedekut.Ilmu untuk dikongsi bersama .

Bun Coklat
200gram tepung roti
50g tepung gandum
11/2 sudu kecil yis
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar susu tepung
2 sudu besar gula.
1 biji telur
120ml susu segar atau 120ml air suam
2 sudu kecik serbuk koko
1 sudu kecik softener
1 sudu kecik bread Improver

Cara2nya
1)Yis dimasukkan dlm air suam.Perap bg dia naik..
2)Semua bhn2 yg tinggl tdi masukkan sekali gaul2 sampai sebati.
3)Setelah Yis naik masukkan dlm bhn2 tadi gaul  uli sampai lembut dan elastik.
4)Nak lagi lembut?Ambil satu plastik bersih..masukkan skit marjerin ..masukkan doh tadi dlm plastik dan mulakan meramas2 plastik tuh..memenyek2 menekan2.membanting2 selama 10 minit.Waaa bhs...!! abaikan bhs aku..:) kesan atas keramasan kepenyekan kepenekanan dn kebantingan...didalam plastik doh anda amat lembut..dan elastik.Sungguh tak percaya? Buatlah..!!
5)Inti tuh aku pakai cooking coklat.Potong kecik2 dan sumbat dlm doh...heheh senang kerja dan sedap.

Adess penat jari aku...cam kejang je rasa...:)
        Takda tips kali ni sbb ade dah aku sertakan sekali kat atas..dan n3 roti aku hr tuh...dan sbb yg paling kuat sebenarnya aku malas .Hahahhahahah...badan aku dah penat ni sbb tuh aku mls.So selamat mencuba !!

4 comments:

  1. menariknya roti ni.mcm yg jual kt kedai je.bila la nk cuba ni

    ReplyDelete
  2. tq ieda...u can try it ...senang je..:) tak payah beli roti kat kedai dahh hehehh

    ReplyDelete
  3. wah???? coklat~~!!! i likeeee~~!! nk try tp malas... boleh gitu???

    ReplyDelete
  4. ko mmg dik ..trylah ..anak2 klynn ckp mcm roti sweetie :)

    ReplyDelete