Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...



Monday, January 17, 2011

Kesalahan dlm membuat kek .

 Masuk blog aku takde mende lainlah ...resepi dan tips yg boleh dimanfaatkan bersama ..Waaa ayat aku hr ni ...cam cikgu plak .ekekkkekke 
  Pg ni aku nak bg tips tentang kesalahan2 yg selalu org buat dalam membuat kek .Check it out babe ..ngeeeeeeeee

Sebab2 kesalahan dlm membuat kek.

a) Tekstur terlalu rapat?
Suhu ketuhar terlalu rendah
kadar kandungan gula yg digunakan agak berlebihan
Suhu ketuhar terlalu tinggi
Masa membakar terlalu pendek

b) Permukaan kek tidak serata?
Suhu ketuhar terlalu tinggi
Kadarr kandungan serbuk  penaik yg digunakan agak berlebihan
Kadar kandungan tepung agak berlebihan

c) Tekstur kek agak kasar dan kering berderai?
Masa membakar terlalu lama
Suhu ketuhar terlalu rendah
Kadar kandungan berlebihan
Kadar kandungan serbuk penaik kurang

d) Kek tk leh simpan lama?
Suhu ketuhar terlalu rendah
Suhu ketuhar terlalu tinggi
Kadar kandungan tepung lebih
kadarkandungan gula tdk mencukupi

e) Warna kek tak menarik?
Masa membakar terlalu pendek
Suhu ketuhar terlalu rendah
Kadar kandungan gula tdk mencukupi

f) Kek mempunyai kerak yg kering dan keras?
Suhu ketuhar terlalu tinggi
Masa membakar terlalu lama
Kadar kandungan tepung berlebihan
Kadar kandungan sbuk penaik yg digunkan tdk mencukupi

g) Buah campuran dlm kek buah mendap?
Masa membakar terlalu pendek
Suhu ketuhar terlalu rendah
Buah2an agak lembab
Kadar kandungan lemak yg digunakan berlebihan

Kesalahan dlm membuat kek span...
a) Tekstur span agak rapat?
Gula dan telur tdk cukup gebu..masa memukul terlalu pendek
Kadar kandungan tepung berlebihan
Adunan tdk serata
Suhu ketuhar terlalu tinggi

b)Span mengecut dan Mendap?
Kadar kandungan gula lebih
Suhu ketuhar terlalu tinggi
Span dikeluarkan ketika kek blm cukup masak

c)Span agak berat?
Marjerin cair dimasukkan ketika masih panas
Marjerin cair tidakber gaul rata
Masa mengadun terlalu lama

d)Kesalahan dlm membuat kek yg menggunakan cheese?
selepas kek masak..biarkan kek didalam oven lbh kurang 10 minit dgn pintu ketuhar sedikit terbuka
masak menggunakan kaedah steambath


Sumber ini aku peroleh dr buku yg aku beli mahal tuh ahhahhahhah :) ..lenkali aku bg tips lain2 plak ...so aku nk titun sat ...pas bgn aku nk buat pizza..nnt aku update ..dan pos gambo pizza ..so kita jumpa petang nnt ...Selamat Hari Isnin ...dan Selamat Malam bg aku ...:)ZZzZZZZzzzzZZZz

1 comment:

  1. tak leh baca lah...tulisan dgn background warna lebey kurang~~!!

    ReplyDelete