Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Sunday, January 16, 2011

Apam pisang kukus choc rice...

      Tadaaaaaaaa.....assalamualaikum.. yummy....selesai sudah!! projek ari ni..maka terciptalah satu resepi yang diolah oleh aku..aku mmg suka derhaka  dan sgt suka...hhahahahha uittt!! derhaka ngan resepi je...ngan lain2 dok .ekekekek :) 
   Petang ni aku buat apam pisang kukus choc rice...pisang aku beli ms aku nak hantar anak sekolah petang tadi.Van lalu kat depan umah.Aku nak beli pisang emas..ilekkk..yg ade berangan....ermm kompom aku kuat berangan pasni eeheheheh
   Apam ni moist giler...lembut je...makan pun sedap....mmg sedaplahh ..Wallaaa  .aku bagi 4 bintang dari 5 bintang.Wahh macam hotellak kan? Resepi ni asal dr siapa aku tak tahu..tp aku amik dr blog D.mekasih D ...aku oter skit resepi ni..bkn oter mende ....campak mana yg patut bg lagiiiii mabeless..jap2 aku nak amik apam pisang  ni jap :)Ok ...tgh nulis sambil makan tulis2 makan ..karang aku tak sedar..hbs doh hahahah Kat sini aku senaraikan resepi apam pisang kukus choc rice..:)

Bahan2nya

2 cawan tepung gandum diayak bersama baking powder. 1sudu kecik
1 cawan gula ( aku pakai gula icing je tadi..berat nguh hehehehh
pisang emas ke berangan ke ...blh je apa2 pun 5 biji sederhana beso dilenyek bersama 1 sudu kecik soda
3/4 cwn minyak msk
4 biji telur
 choc rice 1 cwn
serbuk koko 2sudu kecik
air 1/4 cawan
garam sikit

cara2nya
tepung ayak ngan baking settle?
pisang lecek ngan soda dan garam..settle lum?
dah settle tuh...amik telur ngan gula kacau...aku pakai pukul telur tuh je sbb 
pakai gula icing, mmg dah halus dah ..penat tangan je kalau aku kacau sungguh2 
sebati masuk minyak..masuk tepung masuk pisang 
kacau masukkan choc rice gaul lagi takyah sungguh2 ngat mcm wat kek..ilex2 je :)
dah settle semua....amik loyang pastuh lengser marjerin ke butter ke...aku pakai marjerin je...:) masukkan dlm loyang adunan tuh
Ingat tak serbok koko?masukkan dlm piuk .etak air masak kacau sebati...pastuh tuang dlm adunan kek dan lorekkan ...walllaa.....berseri sikit ...:)
Ni tips lagi panaskan kukusan sampai betul2 mengelegak airnya....masukkan loyang dlm kukusan kukus  selama 45minit.Settle ...meh cuci2 mata ngan gambo apam pisang kukus choc rice ...Walllaaaaaaaa

 gambo ni baru kuar kukusan ..suka corak kat atas tuh ...:)


 Posing dekat2 sikit ...aaaa nampak tak permainannya ..tuh ..mainan mende pulok aku ni ..permainan coklat tuhlah ..serinya :)


Yang ini setelah dipotong ....amacam gebu tak?sedap weii rugi tak cubaaa!!

Sepotong je untuk korang  ...nak lebih2 takleh anak aku pun cam tak cukup je hehehh





    Selamat menjamu mata..kalau nak menjamu selera kena wat sendiri aa...hehehehhe :) alhamdulillah kenyang sudah separuh dah aku mkn apam ni..mlm ni kena wat seadunan lagi...:)Wallaaaaaaaa...tips? byk dah tips kalau nak masak kuih yg kena kukus..sila semak  n3 dibawah2 ini okay ...nak kemas umah :) jap lg my MIL nak datang heheheh ...karang terkejut plak nengok umah menantunya ....:) so adios ..amigos..!!

Selamat mencuba ...!!

No comments:

Post a Comment