Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Wednesday, January 19, 2011

Mertua vs Menantu

   Assalamualaikum...Pagi ni terlalu busy dgn kerja2 kat umah sampai terlambt update...mcm nilah  kehidupan seorang surirumah.KERJA  tak habis2 dr pagi smpi ke tengah mlm..kerja kerja kerja....rehat?ade..ni berblog ni berehatlah sekejap ...fuhhhhhhhhhh .lega kerja dah hbs..tapi sat lagi nak masak lunch plak.,tarik nafas balik ok...n3 kali ni agak sensitip skit ..pada mereka2 yg dah berkahwin..pada mrk2 yg blm berkahwin leh jdkan teladan ok ....Apa yg aku tulis kat sini takda kena mengena dgn yg hidup mahupun yang mati ..no heart feeling cheewah!! 

  Anda menantu atau mertua? Kalau anda menantu ade beberapa perkara penting harus kita ingat dlm hubungan antara menantu ngan mentua..

1) Jangan sesekali kutuk anak dowang depan dowang....means.
.kalau ade apa2 yg buruk atau sikap negatif anak2 dowang jgn ckp atau kutuk2 depan mertua.Yang ni mmg sensitip...tp ade betulnya lah..kalau kita kutuk anak dia depan dia...surelah dia marahkan?

2)Menziarah .means
Datanglah menjenguk mertua ...kalau bukan sebulan 2x...apa kata tel ..skrg ni kan ade macam2 jenis cara berkomunikasi ..jgn wi alasan ..macam2 sbb tel pun dah kra ok janji ingat.Kalau jauh tuh dimaafkan jugakah tak boleh nak balik tetiap minggu .$$$$$$$ banyak oooo

3)Sentiasa mengingatkan suami.means
Hulur2kanlah $$ dkt mertua setiap bulan kadang2 org tua ni bukan nak sangat tapi bila anak2 or menantu bg ..mesti dorang gembira dan senyum sampai telinga..:) dan kalau anda ni menantu perempuan ..TLG JGN HLG SUAMI nk bg pitis dkt mak dia...itu tanggungjawab dia ..okay

4)Pandai amik hati mertua means
Belikanlah apa2 buah tangan untuk mertua kalau kita balik kg ..jgn lenggang kangkung bwk badan je..belilah apa2 kain batik ke pelikat ke tudung ke kopiah tuh tanda ingatan...bio benda tuh murah pun mereka ttp akan ingat.BETUL tk caya buatlah  :)


5) Masakan.means
Belajarlah masak makanan yg disukai suami dgn mak mertua..sbb suami pasti akan bertambah sayang...apabila kita dpt masak makanan kegemaran dia..apatah lagi blajar ngan mertua ..mak suami :)


Haa yg ni plak kalau anda seorang mertua.

1) Ank sendiri means
Layanlah menantu mcm anak sendiri..jgn dibeza-bezakan ....yerlah terasa mcm kat planet alienlah plak....betul tak?dan menantu mesti terasa disayangi

2)Jangan paksa balik setiap minggu means
Janganlah asyik suh balik setiap minggu kalau dekat leh tahan jgklah ..kalau jauh?tak ke banyak belanja...kadang2 kita kena tgk jgk belanjawan anak2...ni setiap minggu tel suh balik...nak akhir2 bln pun suh balik tak ke parah...ermm

3)Masuk campur means
Haa yg ni mmg kes berat.Tolonglah jangan masuk campur hal keluarga anak2..lainlah kalau mmg dowang yg beritahu..ini sibuk2 tanya....itulah inilah..relaxlah dowang nak gak kehiudpan sendir belajar menyelesaikan masalah sendri

4)Tanggungjawab
Biarlah dowang hidup berdikari...nak duduk umah sendiri tak bagi ..nak tgk cuculah rindu cuculah...kalau duduk dekat...semua bau busyuk ..minyak wangi pun busuk ..kalau duk jauh2 sesekali jumpa..bau kentut pun wangi ..ye dak?

5)Saling hormat menghormati means
Antara mertua ngan menantu kena saling hormat menghormati jgnlah asyik mertua je betull sesekali biarlah menantu gak betul ..

Diharap apa aku tulis ni dapat pengajaran dan nasihat kepada semua kengkawan....saling ingat mengingti ...allrighttttttt!!

1 comment: