Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Wednesday, January 19, 2011

Chiffon pisang ...yummyyyyy

   Salam ...hr ni aku sibuk wat experimen pasal kuih lahh apa lagi ..petang ni oleh disebabkan aku terlampau rajin ..sekali dua daa aku buat marathon chiffon pisang ngan brownies pisang?Dua2 pisang a'ah dua2 pisang sbb aku nak perabihkan akunya stok pisang yg berlambak kat dapur tuh ...yeehaaaaaaa!!
Ok kita layan gambo dulu ye...

Chiffon pisang ...haaa yang ni belum di masak br masuk dlm loyang...loyang ni mmg sesuaiilahhh sgt tuk buat chiffon ...layanzzzzzz

 
Chiffon yg sudah dimasak ..semerbak baunya didalam umah ..ermm macam kebun pisanglah plak ..rasanya!!

amacam sudah terbau2 chiffon pisang ?hheheheh meh kta potong plak tgk kat dalam chiffon ni i likeeeeeeeeee
Lembut..gebus...rasa pisang asli ..ermm memang sedap rasa nak makan2 ngan loyang2nya sekali ehheh:)

Aku cuba nak witahu kalau korang tgk resepinya mula2 mmg rasa mcm leceh tp...sonang yo buek ee...yang penting kita ikut step by step ye...kalau korang main hentam kormo mmglah tak jadi sbb chiffon ni vely2 sensitip ...Meh sini kita kongsi sama2 resepi ni ..okay

Bahan A
7 biji putih telur ( pastikan tiada setitik pun telur kuning didalamnya  kalau tak tak jadi)
75gram gula halus  ( nak pakai gula biasa pastuh blender halus pun blhh)
1 sudu cream of tar tar ..(mcm serbuk putih..serupa ngan baking powder d soda)

Bahan B
5 biji pisang puto ..apa2 pun blh janji pisang allrighttttttt
90ml minyak
90ml air
7 biji kuning telur
2 sdu besar susu tepung
75gram gula halus.
175  tepung gandum campur ngan 2 cubit soda diayak ngan 1 sudu kecik bpowder

ok cara2nya

1) Gaulkan bahan2 B (kecuali tepung gandum) sehingga rata menggunakan whisker. Ketepikan..cair je kan adunan ni sbb tak letak tepung gandum lagi..macam kat bwh ni..lepas itu




2) Pukul semua bahan A sehingga putih telur mengeras. (diterbalikkan tak tumpah). macam ni



korang letak kat atas kepala korang tgk jatuh ke tak..hheheh kalau jatuh it's means FAILED ehehehh

3) Gunakan mixer dan pukul sebentar bahan2 B yg diadun mula2 tadi. Campurkan tepung sikit demi sikit sehingga rata & pekat. macam ni


adunan akan jadi pekat mcm ni ..haaa kan sng kalau ade cth gambar ye dak? mcm serupa tapi tak sama ye...

4) Panaskan oven suhu 150C. Masukkan adunan A (adunan telur) sikit demi sikit ke dalam adunan tepung tadi dan kacau rata menggunakan spatula (kacau satu arah saja). jadi mcm ni 



5) Tuangkan adunan ke dalam loyang chiffon dan bakar kek sehingga masak. 



MaDiHa bakar guna suhu 150C selama 30 minit kemudian diturunkan suhu ke 140C sehingga genap menjadi 55 minit masa membakar.
6) Bila dah masak.. keluarkan kek dari oven dan terus terbalikkan loyang sehingga kek benar2 sejuk. 

gambar terbalik aku nk tunjuk gak ekekkek


7) Keluarkan kek dari loyang dan bolehlah dipotong









Ok....aku amik resepi ni dr FP Madiha..sowi Madiha...amik tak beritahu ..anyway tq 4 this recipe..i likeeeeee

Selamat mencuba semua ....:)

3 comments:

  1. wah..AA ni.. mcm2 ade.. huhu... harap2 dpt beli mixer n oven... nk belajar bikin kuih dr resepi AA ni... manyak syiokk tgk resepi AA..

    ReplyDelete
  2. cipa jln n da follow cni~:) cbox roskla mlmni..:(

    ReplyDelete