Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Thursday, January 13, 2011

Kek Pisang coklat lembab

         Nilah kek pisang coklat lembab ..resepinya kek pisang biasa je .aku amik kat KR...tp aku ni mmg selalu dehaka kat resepi..bkn apa..coklat tuh lebih masa aku buat kek marble Sheila Mambo...nak buang sayang ,petang tuh aku teringin nak makan kek pisang ,aku pun trylah resepi kat KR ni ..pastuh aku campakkan lebihan cooking coklat yg telah diboilerkan tuh dalam kek pisang.Wallaaaaaaaaa..syedapp!!
          Minta maaflah tuan punya resepi ..ni aku tempek resepi asal...kalau nak wat cam aku campak je cooking coklat dlm 1 cawan.
Ni resepinya :
Bahan:
6 biji telur
1½ cawan gula halus
3 cawan tepung gandum
2 sudu kecil bikarbonat soda
2 cawan pisang yang dilecek
½ sudu kecil esen pisang
1 cawan minyak

Cara membuatnya:
Pukul telur dengan gula hingga kembang.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan pisang sambil dikacau rata.
Akhir sekali masukkan minyak dan esen pisang sambil dikacau sebati.
Tuang dalam loyang yang disapu majerin & tabur sedikit tepung terlebih dahulu & bakar pada suhu 175C sampai masak (40-50min). 
Kalau aku, aku suka letak apa2 yg ade kat icebox..choc chip pun sedap...apa2 je..:)

Nak tips?
1)Tepung gandum ngan soda ayak sekali.Biar texturenya ringan dan kek pun akan gebu.Kalau aku rajin kekadang sampai 3kali aku ayak.Time rajinlahhh hehe
2)Telur dgn gula tu pula kena pukul sampai betul2 kembang & gebu mcm buat bahulu.Part ni kena sabar...kan aku dh ckp aku suka buat kek ke kuih yg memerlukan aku sabar.
3)Oven jg main peranan.. mesti panaskan dulu kira2 15-20 minit baru dimasukkan acuan berisi adunan. Sabar gak ni  heheh
4)Adunan bila dah letak tepung yg diselang selikan pisang tuh kalau blh gunakan kaedah kaup balik.pakai spatula jgn guna mixer.bila guna mixer kek akan bantat.Maksudnya masa pukul telr blhlah pakai mixer sbb nk betul2 kembng,klau pakai tangan mahu tercabut..ye dak?Masa letak tepung berselang seli ngan pisang ni yang kena pakai spatula je ..Allrighttt!!


Bila dah siap .....apa lagi makan timeeeeeeee



No comments:

Post a Comment