Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Friday, January 21, 2011

Bun Kentang

  Salam pagt jumaat .....ehhehe skrang umah sunyi br leh update blog...ni semlamnya masakan...ade kawan tempat kerja lama aku mintak resepi ni ..bun kentang ..Puan Mimi ..meh jenguk2 log saya ye...chumil Puan Mimi ni macam Amy Mastura ...eceeece :)
  Ok...aku mmg selalunya derhaka ngan resepi dan jadi.Alhamdulillah .Kali ni aku buat satu adunan je...sbb makanan byk sgt ..kalau aku buat 2 adunan membazir plak ..sbb hr ni aku ade projek lain nak buat ..hhehehhe
Aku dh upload gambar2 jom tgkk
Sebelum kembang setelah diuli dilenyek dibanting dan dipukul ...degillnya tamparr kunk ahahahah

Setelah mengembang ....wallla ...kembang setaman ..dah tak degil ..dh dengor ckp dah ni eehheheh

 Penuh you satu loyang ..yang atas tuh abaikan ye...nnt aku citer sbb apa jd mcm tuh biasalahh aku manusia gak ..tak lari dr kesilapan ..chewahhh ..!!


  Nahh tuhh diaa setelah dibakar....rupa tak berapa berkenan disebabkan atas dia tuh (aku tgh geram ni!!)..tapi lembut gebusss yg teramatttt2...

Lembut tak?tak jelaskan ..jap2 aku amik gambo yg jelas skit ...mcm kena flash camera je ..jap2 yee

 Haaa jelas skit kan ...amacm?

resepi ni aku amik dr majalah ...sama je mcm resepi2 roti yg lain...:) Meh kita tgk..

Tepung roti 250g
kentang 70g(yg telah dibuang kulit direbus dan dilenyek )
2 sudu besar gula
2 sudu besar susu tepung
11/2 sudu kecik yis segera
2 sudu besar marjerin
120ml air suam untuk rendam yis

cara2nya
yis direndam dalam air suam sampai kembang dalam 10-15minit
bhn2 yg lain letak dalam bowl gaul sebati betul2 marjerin2 tuh takda yg tak hancur k
setelah yis naik campurkan dalam bowl yg ade doh tadi....uli doh tuh..selama 10 minit ..uli jangan tak uli jgn skip masa tau..nnt tak jadi...:)
setelah 10 minit uli..masukkan pula dalam plastik bersih..masukkan doh tdi..pastuh lenyek2...doh tuh tumbuk2...buat je apa yg nak buat,ada rasa marah ngan seseorang?inilah waktunya...apa lagiiii serangggggggggggggggggggggggg
haaa penat dah?relax2 tarik nafas....kita rehat sebentar ...perapkan doh tuh ...letak dlm mangkuk tutup ngan tuala lembab ..bio doh tuh rehat dalam sejam.
Ok ..teruskan bila doh dah diperap ...amiklah doh tuh buat bulat2...penuhkan loyang ..dan biar rehat lagi ..aku selalunya kalau time rehat2kan doh ni aku buatlahh benda lain ..kemas umah ke masak ke..g beli2 brg ke...so taklahh rasa sgt lama menunggu ..
Bila doh dah naik ...bakarlah ..pastikan oven dh panas dalam 20minit suhu 175..sebelum masukkan dlm oven glazelahh ngan telur campur air ..apa bhs kek kata eggwash ...haaa jgn tak caya ..kek pun ade bhs dia gak hahhaha.Lps dh egg wah..sembur kan air skit kat roti tuh nak abgi kulitnya cantik je.
  Ok aku nak citer pasal akunya topping atas tuh ..kan ade kentang rebus tuh adele lebih...aku nak buang sayang ..nk masuk belaka takut keras plak roti aku ..aku pun nak derhaka kat reepi biasalah aku kan?u know me...aku nak amik kentang tuh campur ngan lebihan coklat salut donat hr tuh ..ingat tak?..haaa aku pun masukkan kentang dalam coklat tuh ..aku pun masaklah ..aku gwat kije lain jap....buat2 kerja sampai aku tak ingat rupanya aku ade masak something kat dapur...sampai hangus...hahahah....vengom tulah aku ni!!
 Sebenarnya .kalau bun kentang ade kuning2 garis2 atasnya tuh ...perasan kan
Ni resepinya
2 sudu besar tepung kastard
susu segar@susu tepung Agak kepekatannya
2sudu besar gula
masak dalam piuk dan kacau sampai pekat2.....picitkan kat atas roti
Nak dijadikan citer ..tepung kastard takda kat umah ..dan aku mls g kedai ..dan konon2 bajetlahh nak tuko toping lain last2 jadi mcm tuh ...hampehhhhhhhhhhhh itulah citernya....so korang tahukan nak buat camne paipkan kastard tuh senang je...buatcam aku buat tuh tapi kastardlah hahahhaha
Tapi korang jgn risau ...rotinya still lembut dan gebus....
So pengajaran disini..nak derhaka berpada2 ..heheheh

cau cin cau...yeeehaaaaaaaaaaa
assalamualaikum!!

No comments:

Post a Comment