Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Monday, January 17, 2011

Pizza in the aben ............wallaaaaaaaa

             Mari3 sapa mau pizza panas2 ...syedappp ..lembut ..gebus..? sapa mau? Assalamualaikummm....allop my pren ...n3 kali ni sudah smestinya....pizza in the aben? tubik dah dr aben...anto dh ke customer....licin already ...duit pun sdh masyukk ..badan pun sudah lembik2..manyak penatt.gilossssssss.
Meh kita layan gambo dulu ...ready ...gezet go .................!!!!!!


Gambar ni sebelum dimasak ..dan sebelum diletkkan cheese ...penuh tuh ..daging kisar,cendawan butang dan sosej ..:) Wallaaaaaaaaa


Simple jekk ....:) yg penting sodap ekekkeekk .....:) customer nak simple ..eden wi simple je...

Yg ni sosej ...org yg sama gak order ..takmo mixvege ...sonang citer....layannn

Sosej ni tak kembang lagi .....ehheheh ..nnt kembang setaman ..tak muat dulang youuu

Ok ..meh kita tgk bhn2 nak buat pizza dan sosej .

3cawan tepung gandum
3sudu besar gula pasir
3sudu susu tepung
3 sudu besar shortening

1sudu besar yis
200ml air suam


  Mudahkan? mmg mudah satu adunan leh buat 2 regular pizza ...Aku buat 2 adunan sbb kalau buat satu adunan anak aku telan air liur jelahh ..ahhahaha ...orang punya aje dah satu adunan lebih ..takpa2 ...tu lah aku cakap sambil menyelam minum air ..sambil buat makanan anak sambil amik tempahan kan untung tuh ....??JIMAT!!
 Tepung,susu,shortening dan gula 1 sudu masuk dalam bekas dan ramas2 semua...bagi rata .Yis masukkan dlm bekas lain tupperware  panjang bersama ngan airsuam tadi .Biar yis naik dan hidup okay .Bila naik cantik kembang je ok masukkan dlm adunan tepung td ..kacau2 ...bio rata uli2 smpi elastik bombastik ....wallaaaaaaaaaa
Perapkan setengah jm je ..pastuh canai doh ..utk pizza regular dlm 250gram untuk sosej 60 gram ...buatlh bentuk mcm mana pun ..ikut suka.hihihihihi.perap 15 minit bakar 25minit 180'.
   Sos dia ....aku buat sendiri gak ...yg ni aku main campak2....a'ah main campak2 maksudnya takde resepi khas....aku bg bahan2nya...korang pandai2lah adjust sendiri.

Bahan2nya
Daging kisar..aku mmg  pakai ramly....:)
Daging sosej 5 btg ikut suka lagi banyak lagi sodap
Cili boh
Tomato sos
Oregano
Bay Leaves
garam
gula

Haaa..itu je..aku mmg tak sukat resepi sos dia..sbb kita kena rasa..sesuai ngan sos pizza.masam,pedas dan manis skit.

ok selamat mencuba..tak faham leh komen

Petua pizza.
Jika inginkan kulit pizza yg agak rangup tuangkan 2-3 camca minyak sayur kedalam dulang  atau tin pembakar.
Untuk memudahkan penyajian,bakar pizza di dlm dulang pembakar besar ,macam ak buat tuhlah....Setelah masak pizza blh dipotong kecil empat persegi..Okayy.....fahamkan..?cayalahh

Cuba jangan tak cuba....wallaaaaaaaaa

1 comment: