Assalamualaikum.....

Selamat Datang .....
rumah ni rumah aku ..

tk suka takpa ..
suka sila follow yer.
...


Wednesday, January 12, 2011

kek marble Sheila Mambo...

Hr ni ak nk kongsi resepi kek yg ak rs mudah dn sedap..Kek ni bkn aku yg bg nama tp mmg ak dpt kt blog mn ntah ak tk ingat..kiutkan nm kek ni?Kek ni moist giler...
  Meh kita jenguk2 bhn2nya....

Kek Marble Sheila Mambo....

125gm butter@marjerin...(aku jrg pakai butter sbb mahal ahhahah)
100gm gula castor(gula biasa pun blh)
155tepung naik sendiri
2biji telur
125g cooking choc (cairkn menggunakan kaedah double boiler)
80ml susu cair
esen vanilla sikit

sikit je bhn2nya kan?kalau anak2 ramai cam aku ni digalakkan buat 2 adunan sbb ckit tuik ...sgt...hahahh tubik doh bhs terengganu...
Cara2 buatnya plak...

Amik butter dan gula pukul sampai kembang gilerrrrrrrrr.Adunan je kembang giler..jgn tuan yang buatnya..!!
Masuk telur sebiji2...jgn sekaligus....jgn dehaka resepi ye..:)
Lepas tuh masukkan tepung dan susu sedikit demi sedikit diselang selikan....got it?
Dah siap masuk tepung dan adunan dah sebati...?br leh bhg kepada 2 mangkuk..satu biar plain je gituh..satu lagi masukkan cooking coklat yg telah didoubleboiler...kacau bg rata...
Amik loyang..gris kan ngan shortening(minyak sayur)kat loyang dan tabur skit tepung gandum  supaya kek senang keluar dr loyang dan cantik je..(tips ni..)
blhlah tuang adunan selang seli..jdkan corak marble..bakar pada suhu 175' ...dlm 50minit..sampai masak..
Siappppp..mkn 


Tgk gambo kek je yer....tupperware tuh abaikan ...:)

No comments:

Post a Comment